Η 15η Δεκεμβρίου του 1937, θεωρείται η ημέρα που ο όρος «Έλληνας» μετατράπηκε σε πολιτική κατηγορία και οδήγησε σε μαζικές συλλήψεις κατά των μελών της ελληνικής μειονότητος στήν Σοβιετική Ένωση.
Οι διώξεις συμπεριέλαβαν όλους τους άρρενες Έλληνες ανεξάρτητα από την πολιτική, ή κοινωνική τους θέση.
Συνελήφθη όλη η ελληνική ηγετική ομάδα που αποτελείτο από πιστά μέλη του Κομμουνιστικού Κόμματος.
Συνελήφθησαν τόσο οι ντόπιοι Έλληνες (Μαριουπολίτες, Πόντιοι, απόγονοι των παλιών μεταναστών από τον ελλαδικό χώρο), όσο και οι πολιτικοί πρόσφυγες από Ελλάδα - μέλη και φίλοι του Κ.Κ.Ε. - που είχαν καταφύγει στη Σοβιετική Ένωση για να αποφύγουν τις πολιτικές διώξεις που είχαν ξεκινήσει με το (περίφημο) 'Ιδιώνυμο' (1928) και εντάθηκαν την περίοδο της δικτατορίας του Ιωάννη Μεταξά.
Με το Διάταγμα-Ντιρεκτίβα 50215, που έφερε την υπογραφή του άκρως Α Ι Μ Ο Σ Τ Α Γ Ο Υ Σ επικεφαλής της Κρατικής Ασφάλειας ('ΝΚVD') Νικολάϊ Γιεζόφ, η ελληνική σοβιετική μειονότητα είχε θεωρηθεί ...ύποπτη.
Σύμφωνα με αυτήν την αντίληψη, η εθνοτική καταγωγή ταυτιζόταν με πολιτικό αδίκημα.
Υπολογίζεται ότι η Ασφάλεια συνέλαβε 15.000 πολίτες ελληνικής καταγωγής.
Ένα σημαντικό τμήμα της μειονότητας, που προερχόταν από τις περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και είχε εγκατασταθεί στην ΕΣΣΔ εξ αιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής, βίωνε για δεύτερη φορά μέσα σε λίγα χρόνια μια παρόμοια κατάσταση, καθώς λίγα χρόνια πριν είχε βρεθεί στο στόχαστρο των Νεότουρκων εθνικιστών.
Η πολιτική αυτή της συλλογικής ευθύνης λόγω της εντάξεως σε μια εθνοτική ομάδα και της ενοχοποίησης της πολιτισμικής ταυτότητος, θα αποτελέσει βασικό άξονα της σταλινικής πολιτικής κατά συγκεκριμένων μειονοτικών ομάδων.
Ενα διάταγμα σήμανε τις ομαδικές διώξεις κατά της μειονότητος.
Τα σύννεφα είχαν αρχίσει να πυκνώνουν από το φθινόπωρο του ’37.
Ο Ivan Tzouha (Iβάν Τζουχά) στο βιβλίο του «Gretseskayia Operatsia» («Ελληνική Επιχείρηση») αναφέρει ως πρώτη επίσημη πράξη κατά των μειονοτήτων, την απόφαση που ελήφθη στη συνεδρίαση του Οργανωτικού Γραφείου της Κ.Ε. του Κομμουνιστικού Κόμματος (ΠΚΚ-μπ) με βάση την οποία η ύπαρξη εθνικών σχολείων (φινλανδικών, γερμανικών, αγγλικών, ελληνικών κ.λπ.) θεωρείτο ...«επιβλαβής» (!) για τον σοβιετικό σοσιαλισμό και καλούσε τους υπεύθυνους της 'NKVD' να λάβουν τα αναγκαία μέτρα...
Τότε έκλεισαν 250 ελληνικά σχολεία στον Καύκασο, την περιοχή Κρασνοντάρ (Νότια Ρωσία), την Κριμαία και την περιοχή της Αζοφικής (Μαριούπολη-Ντονιέτσκ).
Η πολιτική της στοχοποίησης της ελληνικής μειονότητος θα κωδικοποιηθεί με το Διάταγμα-Ντιρεκτίβα υπ. αριθμ. 50215.
Στο Διάταγμα που είχε την υπογραφή του Γιεζόφ, «επιτρόπου του ΛΚΕΥ (Λαϊκό Κομισαριάτο Εσωτερικών Υποθέσεων) της Ε.Σ.Σ.Δ., γενικού επιτρόπου της Κρατικής Ασφάλειας», αναφέρονταν τα εξής:
«Παράλληλα με την κατασκοπευτική και υπονομευτική δραστηριότητα προς το συμφέρον των Γερμανών και των Ιαπώνων, η ελληνική κατασκοπεία αναπτύσσει εντατική αντισοβιετική και εθνικιστική δραστηριότητα, στηριζόμενη σε πολίτες με αντισοβιετικές βλέψεις… ανάμεσα στον ελληνικό πληθυσμό της Ε.Σ.Σ.Δ.
Με σκοπό την αναχαίτιση της δραστηριότητας της ελληνικής κατασκοπείας στο έδαφος της Ε.Σ.Σ.Δ. ΔΙΑΤΑΣΣΩ:
Στις 15 Δεκεμβρίου ταυτόχρονα, σ’ όλες τις Δημοκρατίες και τις Περιφέρειες, να συλληφθούν όλοι οι Έλληνες, οι οποίοι είναι ύποπτοι για κατασκοπευτική, αντάρτικη και εθνικιστική αντισοβιετική δραστηριότητα.
Συλλαμβάνονται όλοι οι Έλληνες (Έλληνες υπήκοοι και πολίτες της Ε.Σ.Σ.Δ.) των εξής κατηγοριών:
Α) Όσοι είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογο του ΛΚΕΥ και όσοι είναι υπό παρακολούθηση.
Β) Πρώην μεγαλέμποροι, μαυραγορίτες και λαθρέμποροι.
Γ) Έλληνες που αναπτύσσουν εντατική εθνικιστική δραστηριότητα, πρώτοι απ’ όλους οι πρώην κουλάκοι και όσοι απέφυγαν την αποκουλακοποίηση.
Δ) Πολιτικοί πρόσφυγες από την Ελλάδα και όλοι οι Έλληνες, οι οποίοι ήρθαν παράνομα στην ΕΣΣΔ, άσχετα από ποια χώρα έφτασαν».
Προσπαθώντας να μελετήσω την άγνωστη ιστορία του σοβιετικού ελληνισμού και ειδικά την εποχή των σταλινικών διώξεων, συνάντησα κάποιους αξιοσημείωτους ανθρώπους που έζησαν σε όλες τις μορφές τη βία εκείνης της εποχής.
Τον Γιάννη Καραμανίδη τον συνάντησα στα τέλη της δεκαετίας του ’80 σ’ ένα φτωχικό αυθαίρετο σπιτάκι στην Ανω Φούσα Ασπροπύργου.
Ο Καραμανίδης είχε βιώσει όλη την κοσμογονική αλλαγή που συνέβη στις δύο ακτές της Μαύρης Θάλασσας.
Τήν Γενοκτονία και την κυριαρχία του τουρκικού εθνικισμού στις περιοχές του μικρασιατικού Πόντου, την προσφυγιά στη Σοβιετική Ένωση και τις πολιτικές εξελίξεις του Μεσοπολέμου.
΄Εζησε τήν ΔΙΑΒΟΗΤΗ ( που έσταζε ΑΙΜΑ! ) 'Νέα Οικονομική Πολιτική' ('ΝΕΠ') και υπήρξε θύμα του σταλινισμού κατά την έναρξη της «Ελληνικής Επιχείρησης».
O Kαραμανίδης ήταν γόνος εύπορης οικογένειας των Κοτυώρων του μικρασιατικού Πόντου.
Η πολιτική των Νεότουρκων τον υποχρέωσε να ανέβει στο βουνό στα 17 του χρόνια και να γίνει αντάρτης.
Με τη Μικρασιατική Καταστροφή, μετά από πέντε χρόνια αντάρτικης δράσεως, κατέφυγε στο 'Αντλερ της Σοβιετικής Ένωσης, όπου συνελήφθη το 1937.
Περιέγραψε ως εξής τη σύλληψή του:
«Με έπιασαν στις 18 Δεκεμβρίου 1937.
Με πήγαν στήν φυλακή του Κρασνοντάρ.
Μου ζητούσαν να υπογράψω ότι ανατίναξα το γεφύρι στο Τανγκανρόκ.
Εγώ δεν ήξερα, ούτε πού βρισκόταν αυτό…
Εκεί έφαγα πολύ ξύλο…
Στις 12 το βράδυ έρχονται, με παίρνουν για ανάκριση.
Με χτυπούσαν και μου έλεγαν να υπογράψω ότι χάλασα το γεφύρι.
Με έβαλαν γυμνό σε μια κάμαρα να στέκω όρθιος.
Οι τοίχοι γύρω ήταν γεμάτοι καρφιά.
Δεν μπορούσες να ακουμπήσεις πουθενά.
΄Ερριχναν κρύο νερό πάνω μου.
Πρήστηκα.
Με έβγαλαν έξω να υπογράψω.
Εγώ δεν υπόγραφα.
Εκλειναν με το χέρι τους το κείμενο και μου έλεγαν “υπόγραψε”.
Τους έλεγα “να διαβάσω τι γράφει και μετά θα το υπογράψω”.
Αυτός δεν το φανέρωνε, αλλά έβριζε και μου έλεγε “υπόγραψε”.
“Ανοίχτε να διαβάσω για να ξέρω γιατί με έχετε εδώ” έλεγα.
Τότε άρχιζε το ξύλο.
Πολύ ξύλο.
Με χτύπαγε ο ένας και μετά με πέταγε στον άλλο. Τα ίδια και αυτός. Μέχρι που σωριαζόμουν κάτω».
Τελικά η Δυάδα των Γιεζόφ και Βισίσκι που υπέγραφε όλες τις καταδίκες, ή τις εκτελέσεις - από τον Σεπτέμβριο του ’38 το δικαίωμα υπογραφής δίνεται σε τοπικές Τριμελείς Επιτροπές (τρόϊκα) - τον καταδίκασε σε 10ετή κάθειρξη.
Ο Καραμανίδης περιπλανήθηκε σε διάφορα μέρη στήν ρωσική Άπω Ανατολή:
Καμτσάτκα,
Σαχαλίνη,
Βλαδιβοστόκ
για να καταλήξει τελικά στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως του απίστευτα μακρυνού Μαγκαντάν της Κολιμά.
Περιγράφει ως εξής τις συνθήκες διαβίωσης: «Το στρατόπεδο ήταν γεμάτο από Έλληνες.
Υπήρχαν απ’ όλα τα έθνη: Ρώσοι, Γεωργιανοί, Πολωνοί, Εγγλέζοι.
Δεκαοχτώ χιλιάδες έφεραν με μας εκεί.
Από αυτούς επέζησαν οι 300.
Οι άλλοι πέθαναν από την πείνα και το κρύο.
Μαγειρεύαμε ...πριονίδι για να τρώμε.
Στοίβες ήταν τα πτώματα.
Μαυρισμένα ήταν.
Εσκαβαν λάκκους 50 μέτρα μήκος και 15 πλάτος.
Για να ανοίξουν ένα λάκκο έκαναν 4 με 5 ημέρες.
Παγωμένο ήταν το χώμα.
Δεν σκαβόταν.
Έσκαβαν λίγο, μετά έχυναν πετρέλαιο και έβαζαν φωτιά.
Ετσι έλιωνε ο πάγος και συνέχιζαν το σκάψιμο.
Μετά από λίγο πάλι.
Μέχρι να φτάσουν τα τρία μέτρα.
Τους πεθαμένους τους έσπρωχναν μ’ ένα 'τρακτέρ' μέσα στο λάκκο.
Χιλιάδες ομαδικοί τάφοι υπήρχαν σ’ εκείνους τους κάμπους της Κολιμά…
Στη δουλειά, μας πήγαιναν 20-30 ανθρώπους.
Γύρω μας φαντάροι. ΄Αν κάποιος δεν μπορούσε να περπατήσει τον χτυπούσαν.
Το χειρότερο όμως ήταν τα σκυλιά.
Όποιος ήταν φυλακισμένος με το άρθρο 58 του ποινικού κώδικα δεν είχε κανένα δικαίωμα.
Κι αν πέθαινες και αν σε σκότωναν δεν έδιναν λογαριασμό σε κανένα.
Στήν φυλακή δεν μιλούσαμε καθόλου.
Ο πολιτικός κρατούμενος δεν έχει γλώσσα.
Παντού στη στολή είχαμε το νούμερο μας.
Εγώ ήμουν το νούμερο 665.
Αυτόν είχα μέχρι το τέλος.
Οι ποινικοί κρατούμενοι είχαν περισσότερες ελευθερίες».
«Από 25.000 μείναμε 600»!!!!!!!!!!!!!!
Στην ερευνητική μου περιπλάνηση συνάντησα στη Νέα Σμύρνη και τον Παύλο Κερδεμελίδη.
Αλλον έναν ομογενή που είχε βιώσει τήν σταλινική βία και είχε ζήσει στα στρατόπεδα συγκέντρωσης της περιοχής Βορκουτά 12,5 χρόνια.
Ο Κερδεμελίδης είχε γεννηθεί στα περίχωρα της Τραπεζούντας του Πόντου και είχε καταφύγει στην Κριμαία της Ρωσίας λόγω της Γενοκτονίας, που πραγματοποιούσε ο νεοτουρκικός εθνικισμός στα νότια παράλια της Μαύρης Θάλασσας.
Τον συνέλαβαν στις 15 Δεκεμβρίου 1937 στην Αλούπκα (παραφθορά της Αλωπεκής Φωλέα, όπως ήταν η αρχαία ελληνική ονομασία της περιοχής).
Ήταν ο πρόεδρος της «κοπερατίβας φωτογράφων».
Η σύλληψή του έγινε με τον εξής τρόπο:
«Με συνέλαβε η 'NKVD' χωρίς να ξέρω το γιατί.
Αργότερα άρχισαν τις ανακρίσεις και μας πήγαιναν από τήν Γιάλτα στήν Σεβαστούπολη.
Στις ανακρίσεις χτυπούσαν με βούρδουλα και ρωτούσαν τι ξέρω γι’ αυτόν, ή τον άλλο.
Δεκαοχτώ μήνες γίνονταν οι ανακρίσεις…
Η κατάθεση που υπόγραψα έλεγε, ότι ήμουν σε κάποια ομάδα, ότι θέλαμε να ...ρίξουμε τη σοβιετική κυβέρνηση».
Με βάση την ομολογία του ο Κερδεμελίδης καταδικάστηκε σε καταναγκαστικά έργα από την Τριμελή Επιτροπή.
Μετά από περιπλάνηση σε διάφορα στρατόπεδα συγκέντρωσης τον μεταφέρουν σε στρατόπεδο στην περιοχή Βορκουτά.
Περιγράφει με τον εξής τρόπο τη μεταφορά τους στο στρατόπεδο και τις συνθήκες διαβίωσης:
«Το 1939 μας φόρτωσαν σε 90 βαγόνια 25.000 άτομα (σ.σ. απ’ όλες τις εθνικότητες) και μας πήγαν στη Σιβηρία.
Εκεί ήταν δάση.
Μας έβγαλαν, ανοίξαμε δρόμο και φτάσαμε σε μια πεδιάδα.
“Εδώ θα μείνετε” μας είπαν.
Μέσα στο δάσος, δίχως σπίτια, δίχως τίποτα.
Μέσα στο χιόνι.
Έτσι, σε έξι μήνες από 25.000 μείναμε 600…
Εκεί δουλεύαμε.
Κόβαμε ξύλα και τα στοιβάζαμε.
Γύρω μας ήταν φαντάροι μ’ αυτόματα.
Όλα τα ξύλα σάπισαν εκεί βέβαια.
Ήθελαν να μας εξοντώσουν.
Οι περισσότεροι πέθαναν.
Κανείς ποτέ δεν θα μάθει πόσοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι…
Πηγαίναμε για δουλειά τέσσερις - τέσσερις.
Γύρω τα σκυλιά και τα αυτόματα.
Ένα βήμα δεξιά, ένα βήμα αριστερά πυροβολούσαν χωρίς προειδοποίηση»!
Μικρό ενδιαφέρον από την ελληνική ιστοριογραφία
Παρ΄ότι έχουν περάσει 23 χρόνια από την έκδοση στην Ελλάδα της πρώτης μονογραφίας για εκείνα τα συγκλονιστικά γεγονότα με τίτλο «Ποντιακός Ελληνισμός: Από τήν Γενοκτονία και τόν Σταλινισμό στήν Περεστρόϊκα», εν τούτοις ελάχιστα ενδιαφέρθηκε γι’ αυτά η νεοελληνική ιστοριογραφία.
Και ας ακολούθησε η κατάρρευση του κομμουνιστικού κόσμου, ας γέμισαν οι ελληνικές πολιτείες με χιλιάδες απόκληρους πρόσφυγες, ομογενείς και άλλους, του αποτυχημένου σοσιαλιστικού πειράματος του 20ού αιώνος και άς βιώνει ακόμα ο πλανήτης την ανισορροπία που επέφερε το τέλος του διπολικού κόσμου.
Η ουδέτερη στάση - ίσως και αδιάφορη, αλλά και κάποιες φορές επιδοκιμαστική των διώξεων - είναι αποκαλυπτική των νεοελληνικών μας ορίων, της περιορισμένης ικανότητος να αντιλαμβανόμαστε τις εξελίξεις στον περιβάλλοντα χώρο, την έλλειψη συναισθημάτων αλληλεγγύης προς πληθυσμούς που υποφέρουν, αλλά και της βαθύτατης αλλοτρίωσης στην οποία έχει περιέλθει ο νέος ελληνισμός.
Βλάσης Αγτζίδης*
* Ο κ. Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας και μαθηματικός. http://kars1918.wordpress.com/
Ε.ΣΥ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 2312 315162 , MAIL: esuelkordeliou@gmail.com
ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – YOUTUBE
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ
ΙΔΡΥΤΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ
0 Σχόλια