Ο χάλυβας και η ανακύκλωσή του
Ξέρατε ότι ο χάλυβας είναι το πιο ανακυκλωµένο υλικό στον κόσµο και όλος σχεδόν ανακυκλώνεται; Στη Νότιο Αφρική και την Ιαπωνία, τα ποσοστά ανακύκλωσης για τις χαλυβουργικές συσκευασίες είναι κοντά στο 90% ενώ στο Βέλγιο το ποσοστό φθάνει το 93%.
Στον τοµέα των κατασκευών, τα ποσοστά ανακύκλωσης κυµαίνονται µεταξύ 50 και 90%, ανάλογα µε το χαλυβουργικό προϊόν και την εφαρµογή του. Ο χάλυβας µπορεί επίσης να επαναχρησιµοποιηθεί χωρίς επανεπεξεργασία, πράγµα που εξοικονοµεί επιπλέον εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου. Όσον αφορά τα αυτοκίνητα, τα στοιχεία χάλυβα (ατσάλι) και σιδήρου αποτελούν περίπου το 65% του βάρους του µέσου οχήµατος. Μόλις σε ένα αυτοκίνητο αποστραγγιστούν όλα τα υγρά και του αφαιρεθούν τα επαναχρησιµοποιήσιµα εξαρτήµατα, οι εταιρείες ανακύκλωσης το τεµαχίζουν και πωλούν το πολύτιµο σιδηρούχο υλικό στα χαλυβουργεία. Ο µέσος όρος ανακύκλωσης χάλυβα και σιδήρου στα αυτοκίνητα είναι κοντά στο 100%. Η ανακύκλωση από χάλυβα σε χάλυβα σηµαίνει ότι ένα χαλύβδινο κουτί είναι εξίσου πιθανό να γίνει µέρος µιας γέφυρας, ενός αυτοκινήτου ή ενός πλοίου, στην επόµενη ζωή του. Ο χάλυβας είναι 100% ανακυκλώσιµος και µπορεί να ανακυκλωθεί πολλές φορές χωρίς απώλεια ποιότητας. Είναι ένα από τα µοναδικά υλικά που δεν χάνουν τις ιδιότητές τους όταν ανακυκλώνονται, αφού ακόµη και µετά την αποτέφρωσή του, µπορεί να ανακτηθεί για ανακύκλωση γιατί είναι µαγνητικός. Τέλος ο ανακυκλωµένος χάλυβας είναι τόσο ισχυρός και ανθεκτικός όσο ο νέος χάλυβας από σιδηροµετάλλευµα.
Οι προσπάθειες ανακύκλωσης
Τα αυτοκίνητα είναι το πιο ανακυκλωµένο καταναλωτικό προϊόν. Κάθε χρόνο, η χαλυβουργία ανακυκλώνει περισσότερους από 14 εκατοµµύρια τόνους χάλυβα από οχήµατα στο τέλος του κύκλου ζωής τους, που ισοδυναµεί µε σχεδόν 13,5 εκατοµµύρια αυτοκίνητα. Συγκρίνοντας την ποσότητα χάλυβα που ανακυκλώνεται κάθε χρόνο από τα αυτοκίνητα µε αυτήν που χρησιµοποιείται για την παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων το ίδιο έτος, τα αυτοκίνητα διατηρούν ποσοστό ανακύκλωσης σχεδόν 100%.
Αυτοκίνητο και ανακύκλωση
Με βάση το βάρος, το τυπικό επιβατικό αυτοκίνητο αποτελείται από περίπου 65% χάλυβα και σίδηρο. Τα αµαξώµατα των αυτοκινήτων κατασκευάζεται περίπου µε 25% ανακυκλωµένο χάλυβα, ενώ πολλά εσωτερικά τµήµατά τους κατασκευάζονται µε ακόµη υψηλότερα ποσοστά ανακυκλωµένου χάλυβα. Όλα τα προϊόντα χάλυβα περιέχουν ανακυκλωµένο χάλυβα, επειδή τα χαλύβδινα µέρη που προέρχονται από ανακύκλωση, αποτελούν απαραίτητο συστατικό στην παραγωγή νέου χάλυβα. Τα κοµµάτια χάλυβα προέρχονται όχι µόνο από αυτοκίνητα, αλλά και από χαλύβδινα κουτιά, συσκευές και δοµικά υλικά.
Τα βασικά σηµεία της ανακύκλωσης
Τα παλαιά αυτοκίνητα συνήθως µμεταφέρονται σε ένα µια µονάδα ανακύκλωσης αυτοκινήτων, όπου αφαιρούνται τα επαναχρησιµοποιήσιµα ανταλλακτικά. Μετά την αφαίρεση των επαναχρησιµοποιήσιµων εξαρτηµάτων και άλλων υλικών, όπως µπαταρίες, ελαστικά και υγρά, τα κουφάρια των αυτοκινήτων συνήθως ζυγίζονται και στη συνέχεια τεµαχίζονται. Η διαδικασία τεµαχισµού, η οποία διαρκεί για κάθε αυτοκίνητο 45 δευτερόλεπτα περίπου, ξεχωρίζει τρία υλικά: σίδηρο και χάλυβα, µη σιδηρούχα µέταλλα και χνούδι (ύφασµα, καουτσούκ, γυαλί κλπ). Ο σίδηρος και ο χάλυβας διαχωρίζονται µε τη βοήθεια µαγνήτη από τα άλλα υλικά και αποστέλλονται στα χαλυβουργεία για παραγωγή νέου χάλυβα.
Περιβαλλοντικά Οφέλη
Ο χάλυβας ανακύκλωσης εξοικονοµεί ενέργεια και φυσικούς πόρους. Μόνο η αµερικανική χαλυβουργία εξοικονοµεί ετησίως ισοδύναµη ενέργεια, όση καταναλώνουν περίπου 18 εκατοµµύρια νοικοκυριά για ένα έτος. Η ανακύκλωση ενός τόνου χάλυβα εξοικονοµεί 1134 χιλιόγραµµα σιδηροµετάλλευµα, 635 χιλιόγραµµα άνθρακα και 54 χιλιόγραµµα ασβεστόλιθου.
Η αυτονοµία και η σκέψη κύκλου ζωής
Ιστορικά, οι κανονισµοί οικονοµίας καυσίµου είναι ένας αποτελεσµατικός µηχανισµός για τη βελτίωση της οικονοµίας κατανάλωσης των οχηµάτων και τη µείωση των εκποµπών των αερίων του θερµοκηπίου (GHG) που σχετίζονται µε την καύση καυσίµων. Δεδοµένου ότι η νοµοθεσία γίνεται πιο αυστηρή, οι αυτοκινητοβιοµηχανίες αναζητούν πρόσθετες λύσεις, όπως η µείωση της µάζας των οχηµάτων, για τη µείωση της κατανάλωσης καυσίµου, που συνήθως αναφέρονται ως «ελαφρύτερες». Τα υλικά που χρησιµοποιούνται ως µέρος της στρατηγικής αυτής µπορεί να περιλαµβάνουν προηγµένο χάλυβα υψηλής αντοχής (AHSS), αλουµίνιο και σε µερικές περιπτώσεις σύνθετα υλικά από ανθρακονήµατα ή µαγνήσιο. Κάθε ένα από αυτά τα υλικά µπορεί να συµβάλει στη µείωση του βάρους του οχήµατος, µε αποτέλεσµα τη βελτίωση της οικονοµίας καυσίµου. Ωστόσο, το καθένα από αυτά συµµετέχει σε διαφορετικά επίπεδα κόστους παραγωγής και περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Το πραγµατικό προφίλ των αερίων του «φαινοµένου του θερµοκηπίου» ενός οχήµατος είναι ολοκληρωµένο µόνο µε την εξέταση ολόκληρου του κύκλου ζωής του. Ο κύκλος αυτός έχει τρία µέρη ή φάσεις: παραγωγή, χρήση (οδήγηση) και τέλος ζωής (ανακύκλωση ή και διάθεση), σε αντίθεση µε τους οµοσπονδιακούς κανονισµούς (ΗΠΑ) που περιοριζόταν συνήθως στο στάδιο της χρήσης του οχήµατος (εκποµπές της εξάτµισης).
Αυτοκίνητα στο «ράφι» έτοιμα για αποσυναρμολόγηση (ΑΝΑΜΕΤ 2014)
…«σύγχρονος» τρόπος ανακύκλωσης κάπου
στην Β. Ελλάδα (2005)
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΙΣΧΥΕΙ Η ΔΙΑΦΘΟΡΑ ,Η ΜΙΖΑ , ΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΒΡΕΘΕΙ ΝΑ ΜΕ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙ
0 Σχόλια